Home Landelijke radio NOS wijst medewerkers op regels voor social media

NOS wijst medewerkers op regels voor social media


NOS-directeur Jan de Jong heeft in een interne uitgelekte mail zijn werknemers gewezen op regels voor sociale media. 'Omdat velen in de categorie Bekende Nederlanders vallen, hebben NOS-collega's veel volgers. Behalve veel goede kanten en voordelen zijn er bij het gebruik van social media ook minder goede kanten en zelfs risico's', zo schrijft hij. 'Ook al post je een bericht als privépersoon, door de buitenwereld wordt de mening van een NOS-er al heel snel als de mening van de NOS beschouwd.'

De mail werd door een anonieme medewerker van de NOS gelekt aan Alexander Klöpping, journalist en eigenaar van een gadget-winkel.

De directie en hoofdredactie van de NOS wijzen in de mail op de verantwoordelijkheden van de NOS'ers op Twitter, Hyves, Facebook of LinkdIn. 'NOS-medewerkers onthouden zich derhalve in alle media (inclusief de social media) van mededelingen over en/of commentaar op interne NOS- en publieke omroep aangelegenheden, waarbij het niet uitmaakt of deze aangelegenheden bij het publiek reeds bekend zijn. Ook over zaken die in het publieke debat spelen en die een relatie hebben met de publieke omroep en/of de NOS, laten NOS-medewerkers zich niet in het openbaar uit.'

Volgens De Jong gaat het niet om een 'twitterverbod'. "Het enige wat we gedaan hebben is gemeld dat er ook risico's aan Twitter-gebruik zit. We staan bekend als neutraal en onafhankelijk. Van meningen over politieke partijen willen we dan bijvoorbeeld weg blijven", aldus de NOS-directeur op Radio 1. "Een privé-mening of een NOS-opvatting is voor de buitenwereld vaak niet te scheiden."