De NOS staat in de top 5 van sterkste merken van Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van het merkadviesbureau BrandAsset, dat jaarlijks een merkenonderzoek uitvoert. De omroep klimt van de negentiende naar de vijfde plaats op de lijst.
Google, Microsoft, Ikea en de Efteling staan op de eerste vier plaatsen. "Volgens de Nederlandse consument gaat het merk met zijn tijd mee, maar blijft het staan voor vertrouwen en intelligentie", stelt BrandAsset.
De onderzoekers verklaren het succes van de NOS door de eigentijdse uitstraling. Zo heeft de omroep volgens hen relatief snel ingespeeld op de mogelijkheden van mobiel internet en blijft de NOS staan voor vertrouwen en intelligentie.
Plaatsvervangend hoofdredacteur van NOS Nieuws Marcel Gelauff is "enorm blij" en noemt de vijfde plaats een "erkenning van wat we als redactie dagelijks met elkaar doen, namelijk op alle media ons brede publiek zo goed mogelijk bedienen."
In de top tien staan verder de merken Bol.com, Marktplaats.nl, Senseo en Coca-Cola.