De binnenstad van Leeuwarden heeft dankzij 3FM Serious Request zo'n 205.000 extra bezoekers opgeleverd. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van gemeente Leeuwarden. Het Glazen Huis met de dj's Giel Beelen, Paul Rabbering en Coen Swijnenberg stond in december zes dagen in Leeuwarden. De actie haalde een recordbedrag op van 12.302.747 euro.
In totaal werden er bijna een half miljoen bezoeken afgelegd aan de binnenstad van Leeuwarden in die periode. Normaal is dat zo'n 190.000. Aangezien sommige bezoekers vaker komen, is het aantal extra unieke bezoekers zo'n 205.000. Een vijfde van die bezoekers was nog nooit in de Friese stad geweest.
Uit onderzoek onder de bezoekers van 3FM Serious Request blijkt dat de sfeer in de stad gemiddeld een rapportcijfer van 8,6 krijgt. Ruim de helft (52 procent) kreeg een positiever beeld van Leeuwarden. En 43 procent van de bezoekers die voor het eerst in Leeuwarden waren, geven aan binnen twee jaar de stad nog eens te bezoeken.
Ditzelfde onderzoek laat zien dat het driekwart van de bezoekers een donatie heeft gedaan voor het Glazen Huis. 74 procent van de bezoekers besteedde hun geld ook in de horeca en 39 procent gaf geld uit in de detailhandel.