3FM Serious Request 2011 heeft 11,8 miljoen Nederlanders bereikt van tien jaar en ouder via radio, tv, internet en mobiele telefoons. Dit is 82 procent van alle Nederlanders. een recordaantal voor de actie. In 2010 was dit 79 procent. Via de radio wist 3FM 6,9 miljoen luisteraars te bereiken, vorig jaar waren dat er nog 6,6 miljoen. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door bureau RadioCall in opdracht van 3FM en uit kijkcijfers van stichting SKO en internetcijfers van comScore DAx.
3FM Serious Request vond van 18 tot en met 24 december 2011 plaats in Leiden. DJ’s Gerard Ekdom, Coen Swijnenberg en Timur Perlin maakten zonder te eten, vanuit het Glazen Huis op de Beestenmarkt zes dagen lang radio, tv en waren online te volgen. De actie bracht in totaal 8.621.004 euro op. Dit bedrag wordt besteedt aan moeders die vechten tegen de gevolgen van oorlog en conflicten. In samenwerking met het Rode Kruis zamelde 3FM voor deze stille ramp geld in.
Wilbert Mutsaers, zendermanager 3FM: "Records zijn geen uitgangspunt bij 3FM Serious Request. We willen aandacht vragen voor een stille ramp: moeders die getroffen zijn door oorlog. De week in Leiden maakte ons duidelijk dat het maatschappelijke draagvlak in de samenleving bijzonder groot is. Dit heeft bijgedragen aan het fantastische bedrag dat onze luisteraars en kijkers bijeen hebben gebracht. Maar liefst 82 procent van de Nederlanders heeft 3FM Serious Request gevolgd, dat is natuurlijk hartverwarmend en enorm motiverend. Tweederde van de ondervraagde jongeren geeft aan door de actie aan het denken te zijn gezet en dat is van belang."
Het totaalbereik van 3FM Serious Request is gegroeid naar 11,8 miljoen mensen. Vorig jaar was dat 11,3 miljoen. Op alle platforms is sprake van een toename. De actie van 2011 bereikte 6,9 miljoen radioluisteraars, 7,8 miljoen televisiekijkers, 1,6 miljoen internetgebruikers en 330.000 mobiele telefoongebruikers.