7,5 miljoen Nederlanders hebben in de week voor kerst naar ‘3FM Serious Request’ gekeken en geluisterd. Dit blijkt uit telefonisch onderzoek dat is uitgevoerd door de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de Publieke Omroep. In totaal waren 10,3 miljoen mensen waren op de hoogte van de actie.
Van maandag 19 tot en met zaterdag 24 december zonden Giel Beelen, Gerard Ekdom en Wouter van der Goes 6 dagen lang 24 uur per dag uit vanuit het Glazen Huis op de Neude in Utrecht om samen met het Rode Kruis geld in te zamelen voor Congo. Deze marathonuitzending is door 3,2 miljoen mensen beluisterd. 6,2 miljoen mensen hebben de uitzending gevolgd via Nederland 2. De website van 3FM werd tijdens de actieweek bezocht door 344.840 mensen, zij waren samen goed voor 2,7 miljoen page-views.
Luisteraars waardeerden de radio-uitzendingen van ‘3FM Serious Request’ met gemiddeld een 7,7, de tv-uitzendingen werden zelfs gewaardeerd met een 8,0. Ook het doel: Red een kind in Congo viel in goede aarde. 94 procent van de ondervraagden vond dit een goed tot zeer goed doel. 82 procent had een goede tot zeer goede waardering over voor de gedraaide muziek, deze werd tegen betaling aangevraagd door de luisteraars.
Florent Luyckx, zendercoördinator van 3FM : Iedereen bij 3FM is geraakt door de betrokkenheid van onze luisteraars. Het doel van de actie werd hartelijk omarmd en het niveau van de requests was fantastisch. De energie vanuit het hele land was voelbaar in het Glazen Huis en hielp de DJ´s Giel, Gerard en Wout over de eindstreep. De unanieme steun van de Tweede Kamer voor een bijdrage aan onze actie heeft ons ook aangenaam verrast. Ik ben trots op het eindresultaat waarmee het Nederlandse Rode Kruis enorm veel kinderen in Congo kan herenigen met hun familie en kan voorzien van de noodzakelijke medische hulp.
Tijdens ‘3FM Serious Request’ werd tot op heden 2.203.549,-opgehaald. Omdat er nog steeds machtigingskaarten binnenkomen, mwordt eind januari het eindbedrag bekend gemaakt.