3FM Serious Request 2015 in Heerlen heeft ruim één miljoen minder mensen bereikt dan het jaar ervoor. 9,6 miljoen mensen volgden Serious Request 2015; in 2014 waren dat er nog 10,6 miljoen, zo blijkt uit cijfers van RadioCall.
De NPO noemt als mogelijke oorzaak de nieuwere opzet van Serious Request van afgelopen jaar. In die opzet staat het doel meer centraal en zijn de dj’s en acties meer naar de achtergrond verdwenen. “De stille ramp stond meer dan ooit centraal. Hierdoor ontbraken spraakmakende activiteiten als Veiling TV, het sapjesalarm, waarbij de dj’s van sapjes worden voorzien, en slaapgasten”, aldus een woordvoerder van de NPO tegenover het ANP.
In de nieuwe luistercijfers blijkt dat 3FM in de maanden november-december 2015 een marktaandeel van 8,0% had; een stijging van 0,2% ten opzichte van de periode (oktober-november 2015) ervoor. Vergeleken met voorgaande jaren is dat de kleinste stijging in jaren. In 2014 bedroeg de stijging over dezelfde periode 0,7%, in 2013 was de stijging 1,3% en in 2012 zelfs 1,9%.
Het marktaandeel van 3FM in de periode nov-dec 2015 is met 8,0% de laagste sinds 2008, toen het marktaandeel ook 8,0% bedroeg. Het marktaandeel tijdens 3FM Serious Request 2015 kan overigens hoger zijn dan de genoemde 8,0%, omdat in dit getal ook de maand november 2015 is meegenomen. De luistercijfers van december 2015 – januari 2016 volgende maanden zullen dat verder kaderen.