Het ‘3FM Nieuws’ wordt binnenkort omgebouwd tot ‘NOS Headlines’. Dat zegt eindredacteur Arjan Penders van het 3FM Nieuws in Broadcast Magazine. “NOS Headlines wordt de nieuwe merknaam van de NOS voor jongeren”, zo legt hij uit. Het nieuwsbulletin van de nieuwe kabelzender FunX supported bij BNN en van FunX zelf heet inmiddels al zo. Het nieuwsblok van de publieke popzender 3FM zal volgen.
Maak niet de fout dat je het 3FM Nieuws het jongerennieuws noemt, zo waarschuwt Penders. “Dat schrikt jongeren af. Dan roepen ze dat het nooit wat kan zijn. Tegelijkertijd klagen ze dat er te weinig voor jongeren wordt gedaan”, zo legt hij de reden uit dat NOS Headlines zal worden gestart. “Het is een nieuwe, flashy naam die hopelijk veel mensen aanspreekt.
Een tijd geleden meldde RadioFreak al dat alle nieuwsonderdelen van de NOS ‘Journaal’ zouden gaan heten. 3FM Nieuws vormt daar een van de uitzonderingen op. “Omdat onze uitzendingen een nauwe relatie krijgen met de nieuwe website NOSheadlines.nl, hebben wij ook die naam gekregen. Bovendien schrikt de naam ‘Journaal jongeren’ af”.
“Ik vind het heel goed dat 3FM nu weer in de lift zit, zodat niet iedereen onderworpen wordt aan de hersenspoeling van 538 of Sky”, zo zegt Arjan Penders. “Dat zijn geen zenders die verrassen, daar wordt je liefde voor de radio niet echt ontwikkeld. Als jongeren op 3FM en straks bij FunX horen dat nieuws op de radio heel dynamisch kan zijn, dan zal het naar meer gaan smaken.”
Radio als nieuwsmedium is volgens de eindredacteur dan ook zeker niet verloren. “Radio, of beter gezegd geluid heeft zeker een toekomst. Je kan nu eenmaal niet én op internet kijken, én autorijden én lezen tegelijk. Maar de vorm wordt anders. De gebruiker zal steeds meer zelf gaan bepalen wat hij wil horen.”