3FM gaat dit jaar in de week voor kerst, 18 tot 24 december, weer geld inzamelen voor het Rode Kruis. Dat het een andere opzet krijgt dan het Glazen Huis van de afgelopen jaren, is al wel duidelijk. “Maar waar, voor welk doel en wat voor actie, maken we op een later moment bekend”, aldus een woordvoerder van de NPO tegenover deze site.
Sinds 2004 houdt 3FM in de week voor kerst steevast de actie Serious Request, waarbij drie dj’s een week lang niet eten en platen draaien in ruil voor geld. Het evenement groeide uit tot publiekstrekker van de radiozender, waarbij in 2012 in Enschede een recordbedrag van 13,8 miljoen euro werd opgehaald. Het Glazen Huis maakte 3FM in december 2013 zelfs even marktleider. Gerard Ekdom en Giel Beelen verwierven grote bekendheid door hun frequente deelname aan het evenement.
Klad
De laatste jaren zit de klad in het evenement. In 2015 werd ruim 8,6 miljoen euro opgehaald voor het Rode Kruis. Een jaar daarvoor was dat nog 12 miljoen euro. En hoewel het Glazen Huis vorig jaar flink op de schop ging, klonk in de jaren ervoor regelmatig het verwijt dat Serious Request te weinig innoverend was. “Je moet wel innovatief bezig blijven om het interessant te houden”, zei Gerard Ekdom eerder.
“3FM blijft geloven in zijn formule die nu toch een beetje versleten is”, vertelde Studio Brussel-baas Jan van Diesen vorig jaar in het AD. Mediastrateeg Evert Bronkhorst van Vizeum: “Als je bezig bent met verjongen dan moet je het Glazen Huis-icoon, een symbool voor de hoogtijdagen van het station, durven loslaten.”
Kenners prijsden desalniettemin de compleet nieuwe opzet van het Glazen Huis, vorig jaar in Apeldoorn. Het heeft er volgens hen voor gezorgd dat het ‘sprookje’ Serious Request niet als een nachtkaars is uitgegaan.
Na het festivalseizoen zegt 3FM zich vol te willen richten op Serious Request 2018