De netto radioreclamebestedingen zijn in 2013 met ruim 5 miljoen euro gestegen naar 226,8 miljoen euro. Dit is een groei van 2,3% ten opzichte van 2012. De non-spot bestedingen halen een all time high van 13,3 miljoen euro, een groei van 7% ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: "De Nederlandse radiozenders zijn sterke merken waar luisteraars bevriend mee raken. Het aantal events van radiozenders neemt toe waardoor de betrokkenheid van de luisteraar nog sterker wordt. Adverteerders gebruiken steeds meer mogelijkheden om zich met deze radiomerken te profileren en haar luisteraars te bereiken in een plezierige omgeving en op prettige momenten.”
De retailbranche heeft het meest besteed op radio en neemt de nummer 1 positie van de transportbranche over. De transportbranche staat nu op 2 en de derde plaats is voor de branche financiële dienstverlening. Qua bestedingsaandeel gaan de branches transport en financiële dienstverlening wel aan de leiding, zij besteden bijna 25% van hun budget aan radioreclame. Het bestedingsaandeel van de retailbranche is met 11% vergelijkbaar met het gemiddelde in de markt.
Hoewel de retailbranche in totaal het meest besteedt op radio, wordt de top 5 van radioadverteerders gedomineerd door maar liefst vier merken uit de automotivebranche. Renault/Nissan staat op 1, gevolgd door Pon. General Motors staat op de vierde plaats en Peugeot op vijf. KPN, jarenlang aanvoerder van de radioadverteerderslijst, staat nu op nummer drie. Het jaar 2013 telde 1.672 radioadverteerders, waarvan 631 nieuwe adverteerders.