Radio 1 heeft afgelopen zondag 2,1 miljoen luisteraars getrokken met de finale van de Nederlandse voetbalcompetitie in NOS Langs de Lijn. Dat blijkt uit onderzoek van bureau De Vos en Jansen in opdracht van Radio 1. Luisteraars waardeerden de uitzending met een rapportcijfer 7,6.
Terwijl het oudere publiek vooral via een ’traditioneel’ radiotoestel luisterde (66 procent), bleken jongeren verhoudingsgewijs veel op Radio 1 af te stemmen via internet (29 procent), mobiele telefoon (19 procent) of mp3-speler (zeven procent).
"Het medium radio leent zich goed voor de verslaggeving van een spannend sportevenement", vindt zendermanager Laurens Borst van Radio 1. "Doordat NOS Langs de Lijn snel kan schakelen tussen de verschillende locaties, was je als luisteraar op de hoogte van het laatste voetbalnieuws uit alle stadions waar werd gespeeld. Het gemiddelde bereik van een reguliere NOS Langs de Lijn uitzending op zondag is ongeveer 750.000 mensen. Het is fantastisch dat zoveel luisteraars op Radio 1 afstemmen voor zo een bijzondere sportmiddag. De NOS redactie van Langs de Lijn verdient daarbij een groot compliment voor de wijze waarop ze de wedstrijden versloegen."