100%NL gaat vanaf zaterdag vrijwel uitsluitend het Nederlandse volks repertoire draaien. Het landelijke radiostation wil zich met een nieuwe koers onderscheiden van stations als Radio 538 en Q-music, zegt de recent aangetreden algemeen directeur Dennis Korthouwer in het AD. "Met artiesten als Frans Bauer, Jan Smit, Nick en Simon, 3J’s, Rene Froger, Gerard Joling, Thomas Berge, Grad Damen en Jannes gaan we een heel ander geluid laten horen."
Het toeval wil dat RadioNL gisteren maar liefst elf nieuwe regionale frequenties kreeg toegewezen, waardoor het station binnenkort op meer plaatsen te horen is in de ether dan alleen maar in het Noorden. RadioNL-directeur Nico Silvius is niet bang voor de concurrentie. "Leuk is het natuurlijk niet dat zij opeens ook volkse muziek gaan draaien, maar het geeft wel aan hoe populair het is."
Sinds Radio Noordzee en Radio 2 bijna tien jaar geleden stopten met het volkse genre is het, op enkele regionale stations en piraten na, verdwenen uit de ether. Geen zender wilde het draaien uit angst voor een te oud luisterpubliek, dat bij adverteerders niet in trek is. Radiogoeroe Erik de Zwart denkt dat er ‘een omslag’ heeft plaatsgevonden. "Door de populariteit van artiesten als Jan Smit en Thomas Berge kan dit genre óók een jong publiek trekken,’’ zegt hij. Hij vindt de zet van 100%NL dan ook "uitermate verstandig".
"Zeven procent marktaandeel? Het is zo maar mogelijk. Toen ik begin jaren ’80 bij Veronica Nederland Muziekland presenteerde, was Nederlandse muziek ook heel populair. Je had acts als Toontje lager en de Frank Boeijen Groep. Daarna werd het genre een beetje belegen, maar door nieuwe helden als Jan Smit, Thomas Berge en Nick Simon hoef je je niet te schamen als je naar Nederlandse muziek luistert. Ook jongeren niet."
Wolter Kroes beaamt. "Afgelopen weekend stond ik twee keer in een uitverkocht HMH in Amsterdam. 12.000 man. Tachtig procent was jonger dan 30 jaar. Hele hordes studenten heb ik gezien. De afgelopen drie jaar zit Nederlandse muziek enorm in de lift. Gelukkig ontdekt de radio dat nu ook weer.’’
De Zwart vindt 100% NL nu ‘dramatisch’. "Slechter kan niet. Ze draaien alle genres door elkaar. Bij een radiostation moeten luisteraars meteen weten waar het voor staat.’’ Dat beaamt directeur Dennis Korthouwer. "100% NL is nu niet onderscheidend genoeg en we zijn gewoon te klein. Adverteerders kunnen ons makkelijk links laten liggen. Straks niet meer. Voor het eind van het jaar moeten we winstgevend zijn.’’
Korthouwer denkt vooral luisteraars in de leeftijd van 35 tot 55 jaar te trekken die buiten de grote steden wonen. In het noorden en oosten van het land moet hij de concurrentie aangaan met stations als RadioNL, een commerciële zender met regionaal bereik. In de regio Utrecht zit Bingo FM.