100%NL wordt een vrouwenzender en geen schalgerzender. "We willen ons associëren met Linda, Libelle en Margriet", vertelt Ron Sterrenburg, de nieuwe programmadirecteur van de radiozender. "Vrouwen met hersens, die midden in het leven staan."
Qua muziek zal 100%NL niet veel veranderen. "We draaien al Jan Smit, Thomas Berge en Nick en Simon", legt Sterrenburg uit. "Maar we willen Bløf en Marco Borsato ook niet afschrikken." De zender heeft wel besloten hardere rockmuziek, zoals die van Kane, voortaan te mijden. "Het wordt rustiger en aangenamer om naar te luisteren."
Hoewel vrouwen de belangrijkste nieuwe doelgroep zijn van 100%NL, wil Sterrenburg, die pas enkele dagen in zijn functie actief is, niet graag in hokjes denken. "Het is zo jammer dat in Nederland alles zo smal gecommuniceerd wordt", stelt hij. "We willen mannen niet afschrikken. Ik ben ervan overtuigd dat je moet proberen zo veel mogelijk mensen te bereiken."
Het nieuwe format moet dan ook toegankelijk zijn voor mannen en vrouwen tussen de 18 en 50 jaar. "Mijn filosofie is dat radio mainstream moet zijn. Wij zijn net als Privé, Story en McDonald’s. Die richten zich ook niet alleen op mensen tussen de 20 en 30."
Wat voor consequenties de omslag zal hebben voor de programmering en de dj’s die werkzaam zijn bij 100%NL kan Sterrenburg nog niet zeggen.
De radiozender, die kampt met dalende luistercijfers, kwam begin deze maand in het nieuws toen het AD meldde dat hij alleen nog volksmuziek zou gaan draaien. De citaten van algemeen directeur Dennis Korthouwer in het artikel zijn volgens hem uit hun context gehaald. "Er is nooit sprake geweest van een omslag naar alleen maar schlager", vertelt Korthouwer. "Er was toen nog niets zeker over de koers die we gaan varen."