Hoofdredacteur Paul van Gessel van BNR Nieuwsradio heeft flinke kritiek op Radio 1. Aan de vooravond van de nieuwe programmering van de commerciële nieuwszender BNR, hekelt Van Gessel de verzuiling van het publieke Radio 1. “Er zitten hele mooi dingen tussen op Radio 1 en die nemen we mee. En de lelijke dingen laten we achter. En een van die dingen is dat het de laatste speeltuin van de verzuiling is. Het is een zegening dat wij ons station helemaal zelf in kunnen richten, zonder dat we met achttien omroepbazen te maken hebben.”
Toch is het marktaandeel van Radio 1 fors beter. “Daar gaan we wat vanaf proberen te snoepen. Al moet ik zeggen dat veel van de luisteraars van Radio 1 boven de 50 zijn. Daar is opzich niks mis mee, maar het is onze doelgroep niet.”
De nieuwe werkwijze van BNR lijkt op die van Radio 1. Maar volgens Van Gessel zal BNR niet op de publieke nieuwszender gaan lijken. “BNR wordt zeker geen kopie van Radio 1 en al helemaal niet van het vroegere Radio 5. Dynamisch waren we al, nu worden we ook completer, en niet meer alleen voor de luisteraars die twintig mille te beleggen hebben. Het is alleen de tijdsindeling die overeenkomt. Maar die heeft Radio 1 niet uitgevonden.”
BNR start morgen met de nieuwe programmering. In de spitsuren zal er minder veranderen, maar in de tussenliggende uren zal de luisteraar anders worden aangesproken, met “meer diepgang en eigenwijsheid.” Hoofdthema’s worden mobiliteit, economie (“maar niet alleen de beursberichten”), carrière, technologie en lifestyle. Nu is er de hele dag non-stop nieuws, naar Amerikaans voorbeeld: ‘Geef ons 20 minuten en u hoort al het nieuws’. “Dat is nu net het probleem. Want na die 20 minuten zijn de mensen foetsie”, zegt Van Gessel daarover.
De nieuwe programma’s worden horizontaal geprogrammeerd en krijgen vaste ‘anchors’. Het ochtendprogramma ‘BNR On The Move – naar werk’ zal vast door Bas van Werven gepresenteerd worden. Daarna komt ‘Aan De Slag’ met Paul van Liempt. Het lunchprogramma ‘De powerlunch’ zal Lara Rensen als vaste presentatrice krijgen. De net nieuw aangetrokken Harmke Pijpers gaat het middagprogramma ‘Frontlinie’ presenteren met Frederique de Jong. ‘BNR On The Move – naar huis’ krijgt Niels Heithuis als vaste presentator. In de avond zijn themaprogramma’s te horen die in het weekend herhaald worden.
Van Gessel was zelf lange tijd actief als verslaggever en eindredacteur van het Radio 1 Journaal. Hij wil met BNR Nieuwsradio een marktaandeel van 1,0 procent halen. Bij de laatste meting was het nog 0,5 procent. Radio 1 haalde bij de laatste meting 7,7 procent marktaandeel. Zijn lot wil Van Gessel niet meteen aan de doelstelling verbinden. “Maar het gaat gewoon lukken. We hebben ons huiswerk (onderzoek, red.) goed gedaan.”