3FM heeft de laatste maanden steeds meer marktaandeel zien verliezen en dit leidt ook bij deze publieke omroep tot inkomsten verlies. Uit een artikel op VPRO’s 3voor12 blijkt dat in de belangrijke doelgroep 20-34 jaar 3FM de afgelopen meetperiode een daling had van 3 procent in het marktaandeel. Dit zie je ook terug in een goedkoper reclame tarief tijdens de drive-time uren.
Was het reclame tarief in November op 3FM nog 94 euro per seconde tussen 07:00 – 09:00 uur, voor April staat dit tarief bijgesteld op 76 euro per seconde. Reclame is voor de publieke popzender belangrijk omdat ze normaal iets minder dan 50 procent van het Ster-opbrengsten voor haar rekening neemt.
De daling in de luistercijfers is ongeveer gekomen in september toen er verschillende radiostations bij kwamen en 3FM van format veranderde. Dit lijkt in alle doelgroepen niet aan te slaan en 3FM verliest dan ook luisteraars aan Veronica, Radio 538 en Radio 2.
Hanneke van Rozendaal, RTV director van mediabureau Mediacom, verteld dat niet alleen de luistercijfers belangrijk zijn voor een station maar ook de jocks die er zitten. “Naast de cijfers gaat het ook om het juiste gevoel wat een zender of programma uitstraalt. Sommige adverteerders vragen specifiek zendtijd bij radio iconen als Stenders, Evers en De Wild. Het is niet zo dat ze om Claudia de Breij vragen.” Gezien de komende transfers van de huidige populaire 3FM-DJs Stenders en De Wild naar de commerciëlen, zal bij het meeverhuizen van hun luisteraars het marktaandeel van 3FM in de toekomst verder onder druk komen te staan.