Als er dagelijks twee tot drie extra reclameminuten worden ingeporgrammeerd op 3FM tijdens de spits levert dit 1 á 2 miljoen euro per jaar extra op. De programma's op de spitstijden worden dan twee tot drie minuten korter. Dit blijkt uit een rapport dat is gemaakt in opdracht van staatssecretaris Dekker van Cultuur. Hij wil kijken hoe de omroepen een deel van de bezuinigingen van 100 miljoen euro kunnen compenseren.
Extra reclameblokken om het half uur kan voor nog eens 4 of 5 miljoen euro aan extra inkomsten zorgen. Deze optie kan niet worden opgeteld bij het verlengen van de huidige reclameblokken op de radio. De verwachting is dat de vraag van adverteerders gericht zal zijn op de spitstijdvakken op 3FM en niet op de andere publieke radiozenders.
Er is wel een aanpassingen van de Mediawet nodig om deze optie uit te voeren: het verbod op programmaonderbrekende reclame bij publieke media instellingen dient te worden opgeheven.
In 2012 heeft de Publieke Omroep per uur gemiddeld drie minuten reclame uitgezonden, tegenover gemiddeld zes minuten voor Q-music en Sky Radio en gemiddeld zeven minuten voor 538. De gemiddelde duur van een reclame blok op de radio is vergelijkbaar tussen de Publieke Omroep en de commerciele zenders, het verschil zit hem in het aantal reclameblokken per uur.