De 'Top 2000' van Radio 2 heeft dit jaar 11 miljoen Nederlanders bereikt via radio, televisie en internet. Het aantal radioluisteraars steeg van 6,6 miljoen in 2009 naar 7,3 miljoen. Dat zegt de NPO op basis van cijfers van onderzoeksbureau Radiocall.
Het bezoek van de Top 2000-website steeg van ruim 700.000 vorig jaar naar 1,1 miljoen. Naar de verschillende Top 2000 programma's op televisie, zoals de 'Top 2000 a Gogo' en de 'Top 2000 in Concert', keken in totaal 6,9 miljoen Nederlanders. De bekendheid van de lijst steeg naar 86 procent; dat is ruim 10 procent meer dan vorig jaar.
Volgens Radio 2 is het verder opvallend dat er veel jongeren naar de 'Top 2000' hebben geluisterd. In de groep 20-34 jaar luisterden 2,3 miljoen mensen naar de lijst. Dat is bijna de helft van alle Nederlanders in die leeftijdscategorie.
Kees Toering, zendermanager Radio 2: "Eerlijk gezegd hadden we de afgelopen jaren de indruk dat er niet zoveel rek meer zat in het bereik van de Top 2000. Maar deze cijfers logenstraffen die gedachte. Fantastisch dat weer zoveel mensen meer plezier hebben beleefd aan dit crossmediale evenement. Geweldig om te constateren dat eigenlijk drie generaties door popmuziek als het ware worden verbonden. Jongeren, mensen van middelbare leeftijd en ouderen. Vanwege de vele media-aandacht en de massale reacties voelde het vorige week al wel of de Top 2000 nog heviger werd beleefd dan in voorgaande jaren, maar dat het zo zou uitpakken, dat verwachtte ik niet."