Serious Request heeft de stad groningen 7,3 miljoen euro aan extra inkomsten opgeleverd. Dat blijkt uit onderzoek van de Hanze Hogeschool en Marketing Groningen. Er kwamen tijdens de 3FM-actie met het Glazen Huis 251.000 bezoekers naar de stad, speciaal voor Serious Request. Ruim driekwart van deze bezoekers kwam uit Drenthe, Groningen en Friesland.
Het is voor de stad toch geen topweek te noemen. Dat komt door het extreme winterse weer tijdens Serious Request. "Beter is om te stellen dat door Serious Request het negatieve effect van het winterweer voor een deel is gecompenseerd", aldus de onderzoekers. "De week voor kerst werd namelijk gekenmerkt door bijvoorbeeld een koopzondag met een weeralarm, meerdere landelijke waarschuwingen niet de weg op te gaan indien niet noodzakelijk, witte winkelstraten en beperkt openbaar vervoer."
De Grote Markt werd ondanks de weersomstandigheden druk bezocht. De voornaamste reden hiervoor was de gezellige sfeer, de activiteiten rondom het Glazen Huis en het goede doel, blijkt uit het onderzoek. Het grootste gedeelte van de ondervraagden ging na een bezoekje aan de 3FM dj's winkelen of nuttigde een hapje en drankje in de horeca. Gemiddeld werd er door de bezoeker 29,38 euro per persoon besteed, wat een economische 'spin-off' van ruim 7,3 miljoen euro voor de stad heeft opgeleverd.
Naast de economische voordelen, bleek uit het onderzoek dat ruim 90 procent van de bezoekers vindt dat het imago van de stad én die van de Groningers zelf is verbeterd.