Mediaminister Ronald Plasterk dreigt de erkenning van de TROS in te trekken als deze omroep de regels van de Mediawet niet naleeft. Om opnieuw een uitzendconcessie te krijgen zal de TROS "overtuigend" aan moeten geven dat de omroep zich beter gaat gedragen. Dat schrijft Plasterk in een brief aan de Eerste en Tweede Kamer.
NRC Handelsblad publiceerde onlangs een aantal misstanden bij publieke omroepverenigingen. Zo was bijvoorbeeld het TROS- kinderprogramma Bibaboerderij onderdeel van een marketingconcept van supermarktketen C1000. Uit het onderzoek van het Commissariaat blijkt zelfs dat is vastgelegd dat de supermarkt die betrokken is bij het programma de eventuele boetes voor overtreding van de Mediawet voor zijn rekening neemt.
De afgelopen tien jaar kreeg de TROS volgens Plasterk de meeste boetes voor overtredingen van sluikreclame en sponsorregels. Dus trekt hij de conclusie dat de omroep het niet zo nauw neemt met zijn plichten binnen de publieke omroep. Plasterk heeft de raad van toezicht en de directie van de TROS laten weten dat hij het van groot belang vindt dat de omroep in zijn aanvraag voor de nieuwe erkenningsperiode (2010-2015) "overtuigend aangeeft” dat de omroep de regels van de Mediawet nauwkeurig zal naleven. "Indien zij dat niet doet komt zij niet voor een volgende erkenning in aanmerking”, aldus de minister.
Uit het NRC-artikel bleek ook dat BNN-voorzitter en programmamaker Patrick Lodiers zijn salaris via een BV verhoogde met inkomsten uit de merchandising rond het televisieprogramma De Lama’s. Plasterk schrijft dat BNN het salaris voor presentatiewerkzaamheden van Lodiers inmiddels heeft verlaagd. "De inkomsten uit zijn nevenactiviteiten worden teruggestort op rekening van BNN”, aldus de minister.
Morgen is er een debat in de Tweede Kamer over de omroepen.