Radio 538 heeft het marktaandeel onder jongeren uit de grote steden verloren aan FunX. Dat blijkt uit een jaarlijks luisteronderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate (voorheen Interview*NSS) door ongeveer 2000 jongeren in de Randstad.
Onder de jongeren tussen de 15-24 jaar doet FunX het met een dagbereik van 43 procent het beste. De urbanzender stijgt daarmee vijf procent ten opzichte van vorig jaar. Radio 538 is de grote verliezer. De commerciële hitzender scoort 22 procent. Dat is een verlies van acht procent, maar toch blijft 538 de tweede zender. Slam!FM staat derde met vijftien procent, een verlies van twee procent. Q-music stijgt een procent en gaat Sky Radio voorbij met dertien procent. Sky staat vierde en daalt met drie procent, tot twaalf procent.
Onder de jong-volwassenen tussen de 25-34 jaar doet Radio 538 het nog altijd het beste met een dagbereik van 28 procent. Toch is dat een daling van acht procent in vergelijking met vorig jaar. FunX komt weer op gelijke hoogte met Q-music en Sky Radio met een aandeel van negentien procent. Drie FM is vijfde met zestien procent.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van FunX. Bijna tweeduizend jongeren in de leeftijd 15 tot 35 jaar uit de stadsregio’s Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zijn face-to-face ondervraagd over hun luistergedrag. “We geloofden de nieuwe cijfers eerst zelf nauwelijks”, aldus programmadirecteur Mezen Dannawi van FunX. “We hadden de afgelopen jaren al een unieke positie als marktleider in de grote steden. Dat je dan nog verder groeit in de leeftijd 15-24 jaar en groter bent dan Radio 538 en Slam!FM bij elkaar is om stil van te worden."