BNR Nieuwsradio gooit in augustus het roer om. Dat zegt de nieuwe hoofdredacteur Paul van Gessel in de Volkskrant. Veel over de wijzigingen wil hij niet zeggen, maar het gaat om louter redactionele wijzigingen. “We hebben een geraamte gemaakt, nu moet het vlees op de botten.”
De zender wil in ieder geval af van het ‘rolling-news-principe’. Dat is de ultra-korte berichtgeving over het laatste nieuws. “Dat heeft een veel te hoog ANP-gehalte, met zes telefonische interviewtjes op een rij over de jongste gebeurtenissen. In de Verenigde Staten zijn stations daar groot mee geworden, maar we moeten het maar eens inzien: Nederland is Amerika niet”, zegt van Gessel.
In de spitsuren zal er minder veranderen, maar in de tussenliggende uren zal de luisteraar anders worden aangesproken, met “meer diepgang en eigenwijsheid.” Hoofdthema’s worden mobiliteit, economie (“maar niet alleen de beursberichten”), carrière, technologie en lifestyle.
De nieuwe werkwijze lijkt op die van Radio 1. Maar volgens Van Gessel zal BNR niet op de publieke nieuwszender gaan lijken. “BNR wordt zeker geen kopie van Radio 1 en al helemaal niet van het vroegere Radio 5. Dynamisch waren we al, nu worden we ook completer, en niet meer alleen voor de luisteraars die twintig mille te beleggen hebben.”
Verder krijgen de programma’s nieuwe jingles en tunes en moeten de presentatoren uitgroeien tot echte ‘anchors’, die op vaste tijdstippen te beluisteren zijn. Wie deze presentatoren gaan worden, zegt Van Gessel nog niet te weten.
De weekendprogrammering wordt ook grondig aangepakt. Maar dat staat het laagst op Van Gessels prioriteitenlijst. “Die dagen hebben we de helft van de luisteraars van doordeweekse dagen. Logisch dus dat we eerst de werkweek aanpakken.”