Radio 2 heeft het marktleiderschap weten vast te houden. Dat blijkt uit de luistercijfers van onderzoeksbureau Intomart GFK over januari en februari 2007, in opdracht van het Radio Advies Bureau (RAB). De publieke familiezender haalt een marktaandeel van 13,4 procent. Dat is wel 1,1 procent minder dan vorige maand, waarin de Top 2000 nog mee telde. Maar het is 2,4 procent meer dan vorig jaar rond deze periode. Toen was het aandeel van Radio 2 nog 11,0 procent. Radio 538 is weer tweede en gaat daarmee Sky Radio voorbij. Radio 1 stijgt opvallend hard. De nieuws- sportzender gaat met 0,9 procent omhoog tot 7,5. Ook Radio 4 maakt een opmerkelijke stijging van 0,5 procent. Dit heeft mogelijk te maken met de nieuwe meetmethode.
Met ingang van deze meting hanteert het Continu LuisterOnderzoek (CLO) namelijk de nieuwe normweging van de ‘Gouden Standaard’. Door deze nieuwe normweging maakt het radio-onderzoek gebruik van de meest actuele cijfers van de samenstelling van de Nederlandse bevolking. Tot nu toe werd gebruik gemaakt van de ‘Zilveren Standaard’. Met name de samenstelling in termen van leeftijd en opleiding vertoont de grootste wijzigingen. Dat betekent niet dat er anders naar de radio wordt geluisterd, dus hoger opgeleiden zijn niet meer of minder naar de radio gaan luisteren, maar de Gouden Standaard stelt vast dat er meer hoger opgeleiden in de bevolking aanwezig zijn, zodat ze zwaarder meewegen in de berekening van de gemiddelde luisterdichtheid dan wanneer de Zilveren Standaard zou worden toegepast.
TMF Radio is voor het eerst terug te vinden in het onderzoek. De internet- en kabelzender haalt een marktaandeel van 0,1 procent. Opmerkelijk is verder dat er veel stijgers zijn. Dit lijkt vooral ten koste te gaan van de overige zenders en Sky Radio. Weinig zenders bleven gelijk.
Aan het onderzoek deden 8961 respondenten van 10 jaar en ouder mee. De gemiddelde luistertijd per dag bedraagt in het tijdvak 07:00 – 24:00 uur 3 uur en 11 minuten. De gemiddelde luistertijd is daarmee 7 minuten korter dan in de vorige meetperiode.
Station | jan - feb 2007 | dec - jan 2007 | jan - feb 2006 | |||
01. | NPO Radio 2 | 13.4 % | 14.5 % | 1.1 | 11.0 % | 2.4 |
02. | Radio 538 | 10.5 % | 10.1 % | 0.4 | 10.3 % | 0.2 |
03. | Sky Radio | 9.6 % | 10.2 % | 0.6 | 9.4 % | 0.2 |
04. | NPO 3FM | 7.7 % | 7.9 % | 0.2 | 7.3 % | 0.4 |
05. | NPO 3FM | 7.7 % | 7.9 % | 0.2 | 7.3 % | 0.4 |
06. | NPO Radio 1 | 7.5 % | 6.6 % | 0.9 | 7.5 % | = |
07. | Qmusic | 5.8 % | 5.5 % | 0.3 | 5.4 % | 0.4 |
08. | Radio Veronica | 5.3 % | 5.5 % | 0.2 | 4.8 % | 0.5 |
09. | Radio 10 | 4.5 % | 5.0 % | 0.5 | 5.1 % | 0.6 |
10. | Radio 10 | 4.5 % | 5.0 % | 0.5 | 5.1 % | 0.6 |
11. | E Power | 2.4 % | 2.2 % | 0.2 | 2.7 % | 0.3 |
12. | NPO Klassiek | 2.2 % | 1.7 % | 0.5 | 1.9 % | 0.3 |
13. | Arrow Caz | 2.0 % | 1.8 % | 0.2 | 2.5 % | 0.5 |
14. | Classic NL | 2.0 % | 1.8 % | 0.2 | 2.4 % | 0.4 |
15. | SLAM! | 1.6 % | 1.3 % | 0.3 | 1.2 % | 0.4 |
16. | Arrow Classic Rock | 1.5 % | 1.5 % | = | 1.6 % | 0.1 |
17. | NPO Radio 5 | 1.4 % | 1.5 % | 0.1 | 1.0 % | 0.4 |
18. | Sublime | 0.6 % | 0.5 % | 0.1 | 0.7 % | 0.1 |
19. | Sublime | 0.6 % | 0.5 % | 0.1 | 0.7 % | 0.1 |
20. | 100% NL | 0.5 % | 0.4 % | 0.1 | 0.0 % | 0.5 |
21. | BNR Nieuwsradio | 0.4 % | 0.3 % | 0.1 | 0.5 % | 0.1 |
22. | KINK | 0.2 % | 0.2 % | = | 0.2 % | = |
23. | TMF Hitradio | 0.1 % | 0.0 % | 0.1 | 0.0 % | 0.1 |
24. | NPO Radio 6 | 0.0 % | 0.0 % | = | 0.0 % | = |
25. | NPO Radio 6 | 0.0 % | 0.0 % | = | 0.0 % | = |
--. | ORN Radio | 14.2 % | 14.2 % | = | 14.9 % | 0.7 |
--. | Overige zenders | 6.7 % | 7.2 % | 0.5 | 6.4 % | 0.3 |
Stijgers | 100% NL, Arrow Caz, BNR Nieuwsradio, Classic NL, E Power, NPO Klassiek, NPO Radio 1, Qmusic, Radio 538, SLAM!, Sublime, Sublime en TMF Hitradio |
Dalers | NPO 3FM, NPO 3FM, NPO Radio 2, NPO Radio 5, Overige zenders, Radio 10, Radio 10, Radio Veronica en Sky Radio |
Gelijk | Arrow Classic Rock, KINK, NPO Radio 6, NPO Radio 6 en ORN Radio |
Bekijk en vergelijk meer luistercijfers in het RadioFreak luistercijfer-dossier.