Radio 538 heeft het weer beter gedaan in de grote steden. Dat blijkt uit een jaarlijks luisteronderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate (voorheen Interview*NSS) door ongeveer 2000 jongeren in de Randstad in opdracht van FunX. Het bureau heeft in de periode eind april-mei 2009 2000 jongeren van 15 tot 35 jaar in de vier grote steden van de Randstad (G4) en voor het eerst ook 1000 jongeren in stedelijke gebieden in de rest van Nederland ondervraagd over hun radioconsumptie.
Onder de jongeren tussen de 15-24 jaar doet Radio 538 het dit jaar beter dan vorig jaar. In de vier grote steden haalt de commerciële zender een weekbereik van 30 procent. Vorig jaar werd nog een dagbereik van 22 procent gehaald. FunX doet het iets slechter. De publieke urbanzender haalt een weekbereik van 37 procent. Vorig jaar lag het dagbereik nog op 43 procent.
In heel Nederland luisteren jongeren doorgaans nog steeds vooral via de ether naar de radio, in de Randstad gevolgd door de kabel, buiten de Randstad door internet. Verder verschilt de zenderbeluistering van jongeren per stadsregio. Afgemeten naar het weekbereik is 3FM de grootste zender in de stad Utrecht (35 procent) en in de regio Zuid (32 procent). Radio 538 is de grootste in de regio’s West (47 procent) en Oost (29 procent). Slam!FM scoort het beste in de regio noord (29 procent). In de drie grootste stadsregio’s van Nederland, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, blijft FunX de belangrijkste jongerenzender (33 procent), op de voet gevolgd door Radio 538 en Q-music. Sky Radio komt in praktisch geheel Nederland niet (meer) in de top 3 van jongerenzenders voor.
Opvallend is verder dat de naamsbekendheid van landelijke zenders in de Randstad lager is dan daarbuiten, waarschijnlijk door de andere demografie maar wellicht ook omdat er in de Randstad voor de radioluisteraar meer alternatief aanbod is. Regionale en lokale stations komen onder jongeren niet echt uit de verf. Uitzondering in de regio Amsterdam is Wild FM (23 procent weekbereik). Het vernieuwde Radio Decibel wordt voor het eerst zichtbaar in de Randstad (3 procent).