Directeur George Bohlander van het Radio Advies Bureau (RAB) is het niet eens met voorspellingen van PwC dat de radiomarkt de komende vijf jaar niet zal groeien. "PwC trekt de verkeerde conclusies", zegt hij in Adformatie.
Volgens PwC (het oude Pricewaterhouse Coopers) zullen zowel de uitgeversmarkt als de radiomarkt de komende vijf jaar nauwelijks groeien. Dat meldde het bureau in het rapport 'Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2010 – 2014'. Bohlander is er verbaasd over. "Voor de totale reclamebestedingen wordt de komende vijf jaar een gemiddelde stijging verwacht van 2,7 procent en voor de reclamebestedingen in de radiomarkt zelfs 3,3 procent. Maar PwC telt in zijn rapport twee zaken op: bestedingen van consumenten (end-user spending) en reclamebestedingen. PwC verwacht de komende jaren voor radio bij de consumentenbestedingen een daling (-4,3 procent), maar bij de radioreclamebestedingen dus een flinke stijging. Dat geeft een verkeerd beeld."
Bohlander vraagt zich af of PwC de markt wel goed kan inschatten. "Als je de historische PwC-cijfers van de reclamebestedingen vergelijkt met de netto bestedingen van Nielsen dan gaat het al fout. Voor dit jaar verwacht PwC dat de reclamebestedingen zullen dalen met -2,4 procent, terwijl Nielsen in het 1e helft 2010 een kleine stijging van 0,4 procent meet en een inschatting geeft van 0,7 procent."
Volgens de RAB-directeur gaat het juist erg goed met de radiomarkt. "Radio is in de eerste drie kwartalen gestegen met vijf procent."