De Nederlandse Publieke Omroep wil FunX mee laten meten in het Continu Luisteronderzoek (CLO), maar wordt daarin tegengewerkt door de commerciële zenders. Dat meldt FunX op basis van het vertrouwelijke radiobeleidsplan van de NPO. Daardoor zal de randstedelijke urbanzender pas op z'n vroegst in 2012 beschikken over luistercijfers uit het CLO.
"Voor FunX en haar luisteraars betekent dit dat ze buitenspel worden gehouden door de commerciële radiozenders, die de opzet van het huidige luisteronderzoek bepalen. Dat gebeurt om financiële redenen: adverteerders kiezen op basis van de resultaten van het luisteronderzoek de stations waarop ze gaan adverteren", aldus FunX.
Het radiostation is in de vier grote steden in de ether te horen en landelijk via de kabel. FunX vindt dat de regering moet ingrijpen, nu duidelijk is dat de grote mediabedrijven geen serieus werk willen maken van verbetering van het bereiksonderzoek. "Zeker nu de huidige regering geen prioriteit meer geeft aan diversiteitsbeleid is het des te belangrijker, dat in de mediamarkt gewoon eerlijk gemeten wordt waar mensen naar kijken en luisteren", zegt FunX.
Het is de tweede keer dat de NPO botst met de commerciële zenders, die een meerderheid vertegenwoordige binnen het CLO. Radio 2 was eind vorig jaar boos omdat oudjaarsdag, de finaledag van de Top 2000, uit het luisteronderzoek werd gehouden.
FunX liet in het verleden vaak zelf onderzoeken uitvoeren. De laatste keer was in 2009.